Har jag rätt att ärva min portugisiska far?

Hej!

Jag är född och uppvuxen i Sverige med svenskt medborgarskap.

Min mamma som var svensk dog tidigt. Jag växte upp hos mina morföräldrar.

Min portugisiska pappa flyttade när jag var barn tillbaka till sitt hemland Portugal.

Han har två ytterligare barn i Portugal som alltså är mina halvsyskon i senare äktenskap.

Min far dog för flera år sedan. Jag har kontaktat min styvmor.

Men jag har inte fått ärva någonting. Kan detta vara i sin ordning?

Borde jag inte få ärva min pappa även om jag vuxit upp utan honom i Sverige?

Vänlige

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

För att besvara din fråga kort: så länge din far hade svenskt medborgarskap, har du rätt att ärva honom även om du ej vuxit upp med honom eller övriga omständigheter. Detta i och med att svenska arvsregler faller in så länge som svenskt medborgarskap finns. I sådant fall har du rätt till 50 % av arvet från hans tillgångar genom din så kallade laglott som faller in i egenskap av hans barn. Du bör därmed kontakta de portugisiska myndigheterna för att få mer klarhet.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare