Har jag rätt att behålla felaktig vara vid reklamation?

Hej! Har köpt ställbar säng från ett möbelföretag. Problem med motor och företaget försökte reparera en gång vilket inte fungerade. Reklamerade sängen och fick 10% avdrag på inköpspriset när jag köpte en annat märke på säng.(Om jag köpt samma säng hade inget avdrag gjorts). Så min fråga har jag rätt att behålla sängen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är nej, du har inte rätt att behålla den felaktiga sängen med rättsligt stöd. Nedan kommer jag förklara mitt svar.

Jag utgår från att du är en konsument och att du handlat en vara från ett företag, dvs en näringsidkare.

En konsument har enligt lag rätt att bli kompenserad om en vara är att anse som felaktig. Däremot handlar det just om att bli kompenserad, köparen har därmed inte rätt att hamna i en bättre ställning genom att en vara reklameras. Detta gäller oavsett vilken påföljd som blir aktuell. Jag tolkar förutsättningar som att säljaren erbjuder dig omleverens, det vill säga att du får en ny säng. En omleverens innebär att den felaktiga varan byts ut mot en felfri vara. Detta styrks av ett antal avgörande från allmänna reklamationsnämnden (ARN) där det uttrycks att säljarens prestation ska återgå om köparen fått varan ersatt. Den felaktiga sängen ska därmed tillbaks till säljaren, om inte företaget uttrycker att ni kan behålla sängen, då får ni förstås behålla den.

Jag hoppas du fick din fråga besvarad!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo