Har jag rätt att bli underrättad när misstankarna om brott inte längre kvartår mot mig?

Hej blev anklagad för barnpornografi tidigt förra året mars Kommer på möte med polisen i år och då gäller inte den längre Utan nu är jag anklagad för stalking Har mått jätte dåligt över detta Får man anklaga någon så grovt och inte blivit underrättad när den anklagensen inte gäller längre Kan ju blivit avskriven direkt men jag fick leva med den i ca 8-9 månader mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du hade blivit misstänkt för barnpornografibrott men att du inte blev underrättad när misstankarna mot dig inte längre kvarstod.

När är man skäligen misstänkt för brott?

Inledningsvis bör sägas att man är skäligen misstänkt för brott när sannolikheten för att man har begått det förevarande brottet är mer än 50 %. Det ska alltså vara mer sannolikt att man är skyldig än oskyldig.

Har man rätt att bli informerad om att förundersökning inte inleds eller lagts ned?

Beslutas det att förundersökning inte ska inledas är det endast målsäganden som har en rättighet att bli inrättad om detta (14 § andra stycket förundersökningskungörelsen).

För det fall förundersökning läggs ned har den som är skäligen misstänkt för brottet rätt att bli underrättad om beslutet (14 § första stycket förundersökningskungörelsen).

Sammanfattningsvis beror svaret på din fråga huruvida förundersökning har inletts eller inte. Endast under den omständigheten att förundersökning har inletts men senare lagts ned har du rätt att bli underrättad om detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att återkomma med ny fråga till oss på Lawline!

Vänligen,

Atefa JafaryRådgivare