FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/09/2020

Har jag rätt att få min egendom vid en bodelning?

Hej!

Vid skilsmässa så skall Vi ju dela lika av Det ekomiska värdet i en bodelning.

Men om jag tex hade med mig ett köksbord in i äktenskapet, kan jag då ha förtur på det vid skilsmässan?

Men självklart att värdet räknas in. Finns inget skrivet om tex enskild egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB). Till att börja med ska det poängteras att i ett äktenskap råder varje make över sin egendom och svarar för sina skulder (se 1 kap. 3 § ÄktB). Det händer alltså ingenting med äganderätten över egendom när man ingår ett äktenskap. Däremot uppkommer genom äktenskapet ett latent anspråk på att vid en bodelning få en viss andel av all egendom som är giftorättsgods

Precis som du säger ska makarnas egendom när ett äktenskap upplöses fördelas lika mellan dem genom en bodelning (se 9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (se 10 kap 1 § ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (se 7 kap. 1 § ÄktB). All egendom som inte är enskild egendom ska alltså ingå i bodelningen såsom giftorättsgods.

Efter att makarnas andelar i boet beräknats följer den så kallade lottläggningen. Vid denna har varje make rätt att på sin lott i första hand få sin egen egendom (se 11 kap. 7 § ÄktB). Du har således rätt att i första hand få till exempel ditt köksbord på din lott vid en eventuell äktenskapsskillnad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare