FrågaFAMILJERÄTTFaderskap15/07/2019

Har jag rätt att få reda på vem min som är min farfars biologiska fader?

Min farfar var ett "oäkta" barn. Han är nu avliden. Har min far eller jag rätt att få veta vem som är farfars biologiska far. Modern är känd.

Vi vem fadern är men har inga papper på det. Min farfar växte upp i ett fosterhem.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att få veta vem som är angiven som far till din farfar kan du ringa Skatteverkets folkbokföring där olika familjeuppgifter finns registrerat, bland annat vilka som är registrerade föräldrar. Hos folkbokföringen uppger du din farfars personnummer och talar om att du vill veta vem som är fader till honom. Uppgifterna är offentliga och du behöver inte tala om vem du är eller varför du vill ha uppgifterna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare