Har jag rätt att få transportkostnader täckta som jag haft på grund av felaktig vara?

Hej!

Jag köpte en häst från företag (försäljningsstall) som transporterades från Halland till Norrbotten 14/1 -21. Veterinärbesiktning 05/12-20 allt ua. Enligt avtal "I befintligt skick". I avtalet beskrivs hästen frisk och sund med hobbyridning som användningsområde, i full kondition "bara hoppa upp och rida". Efter en vecka hos mig misstänker jag att hästen är dräktig, jag kontaktar säljaren på en gång 21/1 och uttrycker mina misstankar och informerar om att det inte var det jag köpte enligt avtalet. Säljaren svarar att de inte visste något om det. 26/1 tar jag ut en veterinär som bekräftar dräktighet. Jag får häva köpet med full betalning av hästen i retur. Men jag blir ej ersatt för transport för hästen på 7500kr enkel väg.

Kan jag kräva att säljaren även ska ersätta kostnaden för transporten? Det står inget i avtalet om det och säljaren vägrar betala transporten. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag förstår din fråga har du fått tillbaka pengarna du betalat för hästen men inte fått ersättning för de transportkostnader du haft till följd av felet på hästen. Eftersom du köpt hästen från ett företag och jag tolkar det som att du köpt hästen som privatperson är konsumentköplagens (KköpL) regler tillämpliga.

Dina rättigheter

När det är fel på något man köp har man som konsument flera rättigheter (22 § KköpL):

- avhjälpande (reparation)

- omleverans (ny vara)

- prisavdrag

- ersättning för att avhjälpa felet

- häva köpet

- skadestånd

Skadestånd

Du skriver att du redan hävt köpet och fått pengarna tillbaka. När man häver ett köp har man också rätt till skadestånd för de kostnader man haft på grund av felet (30 § KköpL). Jag tolkar det som att du varit tvungen att transportera tillbaka hästen till Halland från Norrbotten. Detta har kostat dig 7500 kr och är en kostnad som går att koppla direkt till felet på hästen. Du skriver att denna kostnad är enkel väg och jag antar därför att det kostat lika mycket att köra tillbaka till Norrbotten från Halland. Därmed borde du ha rätt till en ersättning som uppgår till 15000 kr.

I vissa fall blir säljaren inte skyldig att utge något skadestånd men då krävs att hen visar att felet beror på ett hinder utanför hens kontroll som hen inte kunde skäligen räkna med, eller ha undvikit. Det räcker inte för att slippa ansvar som säljare, att hindret låg utanför säljarens kontroll. Utan det krävs också att det inte kunde förutses eller undvikas (30 § KköpL). Det är svårt att göra en vidare bedömning av detta utifrån de omständigheter som finns med i din fråga.

Sammanfattning och mina råd till dig

Du har rätt till 15000 kr i ersättning eftersom det är en kostnad som helt beror på den felaktiga hästen och som inte uppstått om felet inte funnits. Jag skulle råda dig att först och främst ta kontakt med säljaren och påpeka detta ännu en gång. Skulle säljaren inte göra något åt saken kan du alltid göra en anmälan hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är alltid en bra idé att meddela säljaren att man tänker göra en anmälan hos ARN. Detta kan ibland få säljaren att gå med på dina krav. En anmälan hos ARN kan du göra här.

Hoppas du fått svar på din fråga! Du är varmt välkommen att höra av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Ida ZackariassonRådgivare