FrågaEKONOMIÖvrigt20/06/2019

Har jag rätt att få ut nio år gamla transaktionsuppgifter från banken?

Har jag rätt att kräva av banken att få ut mina kontouppgifter Som är 9 år gamla ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Rent juridiskt finns det inte reglerat någon skyldighet för banken att tillhandahålla historiska kontouppgifter eller kontoutdrag. Däremot brukar det i regel vara möjligt att få ut sådana uppgifter, under förutsättning att banken har uppgifterna kvar. Om inte annat stadgas i avtal mellan dig och banken finns det dock en risk att du får betala en avgift för att ta del av uppgifterna. Det är inte heller säkert att banken har kontouppgifter så långt tillbaka sparade. Uppgifter om transaktioner ska dock sparas sju år enligt bokföringslagen (2 § bokföringslagen).

Dennis LavessonRådgivare