Har jag rätt att jobba min uppsägningstid ut?

Hej.

Det är så här att jag har valt att gå vidare i arbetslivet med ny arbetsplats. Jag sa upp mig i fredags med 1 månads uppsägningstid, enligt kollektivavtalet.

I lördags fick jag ett sms av min nuvarande chef att han vill att jag ska sluta redan nästkommande vecka, alltså inte jobba hela min uppsägningstid.

Nu är min fråga den att kan han göra så? Jag kan ju inte tillträda det nya jobbet förrän den 27/4.

Blir jag utan lön från den 31/3 till den 26/4??

Jag vill ju jobba min uppsägningstid ut för att inte förlora inkomst. Har jag rätt att göra det då?

En orolig arbetare

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att det är du själv som valt att avsluta din anställning och att det i ditt kollektivavtal finns avtalat om en månads uppsägningstid när du själv säger upp dig.

Uppsägningstiden

Precis som du säger så säger så gäller en månads uppsägningstid när du själv säger upp dig från ditt arbete om det står så i ditt kollektivavtal. Denna tiden gäller för dig precis som för arbetsgivaren, alltså kan inte din chef avsluta din anställning utan uppsägningstiden gått ut eller att du och din chef har kommit överens om att sluta tidigare.

Rätt till lön och att arbete under uppsägningstiden

Under din uppsägningstid så har du rätt till lön och också rätt till att arbeta din uppsägningstid ut. Din arbetstagare kan alltså inte kräva att du går hem tidigare.

Med vänlig hälsning,

Anton HanssonRådgivare