Har jag rätt att ta ut min semester innan jag slutar? Vad händer om jag gör det trots att jag inte får godkännande från arbetsgivaren?

Jag har en uppsägningstid på 1 månad och jobbar min sista dag 28/5. Jag har beviljad semester v.30, 31,32 men är nu intresserad av att ta ut en del av den semestern under min uppsägningstid, alltså tidigarelägga min semester. Min chef säger att det inte går att bevilja just nu då dom inte har hittat någon ersättare åt mig. Har jag ändå inte rätt till att ta ut min semester innan jag slutar? Vad händer om jag gör det ändå?

Vänligen,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semesterlagen reglerar frågor kring semester så jag kommer utgå från denna lag i mitt svar på din fråga. Jag kommer först gå igenom mer detaljerad vad som gäller men en sammanfattning kommer även finns längre ner i texten.

Notera dock att lagen till viss del är dispositiv, vilket innebär att ett avtal eller kollektivavtal kan ange andra bestämmelser än vad lagen anger (2a semesterlagen).

Arbetstagare har bara rätt till semesterledighet under uppsägningstiden om den är utlagd eller beviljad sedan tidigare

Enligt lagen har arbetstagare i Sverige rätt till 25 dagars betald semester under perioden juni-augusti varje arbetat år (4 § och 12 § semesterlagen).

När du blir uppsagd har du dock bara rätt att få ut semesterledighet under uppsägningstiden om den redan är utlagd eller beviljad sedan tidigare. Om semester inte är beviljad har du således inte någon rätt enligt lag att ta ut semester under uppsägningstiden, under förutsättning att inte arbetsgivaren går med på det i efterhand.

Även om du inte har rätt att ta ut semesterledigheten under uppsägningstiden har du rätt att få semesterersättning i stället för den ledighet du inte tidigare tagit ut. Detta ska i normalfallet ske senast en månad efter anställningen upphört (28 § och 30 § semesterlagen).

En arbetstagare som tar ledighet utan tillåtelse kan bli avskedad

Om du tar ledighet utan tillåtelse kan det vara grund för avsked på grund av arbetsvägran. Arbetsdomstolen ser dessutom särskilt allvarligt på om arbetstagaren sökt ledighet, fått avslag på sin ledighetsansökan men ändå tagit ledigt (se AD 2002 nr 35).

Konsekvenserna av att bli avskedad är bland annat att din anställning upphör på dagen, du har inte rätt till uppsägningstid, uppsägningslön eller andra förmåner.

Sammanfattning

Du har inte rätt att ta ut semesterledighet innan du slutar eftersom du inte har beviljad eller utlagd semester under den perioden. Däremot kan din arbetsgivare bevilja detta i efterhand.

Om din arbetsgivare inte tillåter dig att ta ut din semesterledighet innan uppsägning har du i stället rätt till semesterersättning och får då ledigheten utbetald i pengar.

Om du tar ut semester trots att du inte fått godkännande av din arbetsgivare kan det ses som arbetsvägran som kan vara grund för avsked. I sådant fall blir du bland annat av med din uppsägningstid, uppsägningslön och andra förmåner.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att det löser sig för dig ändå! Annars kan du alltid höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare