Har jag rätt att vara ledig från jobbet för att gå på rättegång som tilltalad?

Jag är tilltalad till rättegång, jag har sökt ledigt från mitt jobb, men denna har blivit nekad. Har jag rätt att vara ledig från jobbet med till exempel "trängande familjeskäl" ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställt din fraga till Lawline!

Trängande familjeskäl att gå på rättegång?

Dessevärre är inte din situation tillämplig på vad som i lagen beskrivs som "trängande familjeskäl" eftersom det står uttryckligen i lagen att det ska handla om familjeskäl som har samband med "sjukdom eller olycksfall och som gör arbetstagarens omedelbara närvaro absolut nödvändig" (1 § lag om rätt till ledighet av trängande familjeskäl).

Min rekommendation

Min rekommendation är att du meddelar arbetsgivaren att du är kallad till rättegång och att du förklarar för denne vilka konsekvenser som kan drabba dig om du inte dyker upp. Att inte dyka upp som tilltalad på en rättegång pga arbete är inte en giltig ursäkt och du kan komma att behöva betala vite om du inte dyker upp. Du kan läsa mer om detta här. Troligen kommer denne att ge dig ledigt efter att du har förklarat situationen.

Lawline RådgivareRådgivare