Har jag rätt till 11 vilotimmar per dygn?

Jag jobbar som undersköterska för kommunen. Vi ska byta till AB-avtal. Min chef säger att det är lag på att ha raster och 11 timmars dygn vila. Vi som jobbar på golvet anser att vi kommer inte kunna ta rast för vi har inget personalrum eller möjlighet att avsätta 1 timme rast utifrån verksamhetens behov. Men hon står fast vid att vi ska ha rast och hänvisar till lagen. Så vi får bara acceptera det. Men på vårt nya schema har jag och en arbetskamrat till 2 pass i månaden då vi inte får 11 timmar dygnsvila. När jag påpekar det så säger hon att det går inte få ihop schemat annars. Får hon verkligen tolka lagen hur hon vill? Facket kan vi inte kontakta då chefen säger bara dem är partiska och att hennes fack inte åker ut får sånna skitsaker så slutar diskussionen där.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först kommer jag bemöta huruvida det är lag på vilotimmar och ledighet, för att sedan förklara vad man har för rättigheter till fackföreningar.

Arbetstidslagen reglerar antal vilotimmar

Som din arbetsgivare berättat så är det lagreglerat att alla arbetstagare ska ha minst 11 timmars sammanhängande ledighet under varje dygn. Enda gången man får avvika från denna regeln är om det förelegat något speciellt förhållande just det dygnet som arbetsgivaren inte hade kunnat förutspå. Detta får dock endast ske under förutsättning att arbetstagaren ges motsvarande kompensationsledighet (13 § Arbetstidslagen).

Jag är inte insatt i ditt yrke men kan föreställa mig att arbetet vissa dagar kan vara oförutsägbart, vilket kan leda till att man går miste om dessa 11 timmarna då och då. Att schemalägga utan att ta hänsyn till dem 11 timmarna är definitivt inte något som omfattas av regelns undantag för "omständigheter arbetsgivaren inte kunnat förutspå". Här kan man argumentera för att hon medvetet gjort detta, speciellt när hon svarar er att det är enda sättet. Genom er fråga så har ni gjort henne medveten och att inte ändra schemat (som jag dessutom tolkar löper under längre tid, möjligtvis även löpande?) strider mot denna lag.

Svaret på din fråga om man får tolka lagen som man vill så är svaret självfallet nej. Hon får inte vrida på lagen när det passar.

Att kontakta fackföreningen

Som arbetstagare har du alltid rätt att kontakta din fackförening. Som arbetsgivare är det olagligt att straffa en arbetstagare som åtagit fackliga åtgärder. Du har en föreningsrätt att kontakta din fackförening, så att chefen uttalar sig så är väldigt oprofessionellt.(7 § Medbestämmandelagen) Som nämnt ovan har du en rätt till 11 timmar, och det ska följas kontinuerligt. Jag råder dig att antingen ifrågasätt schemat hos en högre chef, eller kontakta din fackförening. Jag har svårt att förstå att en fackförening inte skulle ta en lagfråga på allvar. Stå på dig!

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare