Har jag rätt till årets semesterdagar om jag avslutar min anställning i mars?

Hej jag har sagt upp mig och jag avslutar min anställning 19 mars har jag då rätt till årets semesterdagar? Eller är det bara dom som jag har sparade från föregående år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Semesterlagen reglerar rätten till semesterersättning och jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga.

Notera dock att lagen är semidispositiv, vilket innebär att kollektivavtal kan ange andra bestämmelser än vad som anges i lagen och därmed vad jag anger nedan (2a § semesterlagen).

Semesterdagar fylls på 1 april

En arbetstagare har rätt till 25 semesterdagar varje semesterår under förutsättning att anställningen påbörjades före den 31 augusti under semesteråret. Semesteråret räknas från och med 1 april till 31 mars året därpå. Detta innebär att årets semesterdagar fylls på 1 april varje år (3 § och 4 § semesterlagen).

Notera dock att du har rätt att ta ut intjänad semesterdagar i form av ledighet eller som semesterersättning. Om du inte kan ta ut dina intjänade semesterdagar innan din anställning upphör, så har du rätt att få ut semesterersättning motsvarande dessa dagar senast en månad efter anställningens upphörande (28 § och 30 § semesterlagen).

Sammanfattning

Eftersom du avslutar din anställning innan 1 april så har du enbart rätt till semesterdagar som är sparade från föregående år. Om du inte tar ut dessa intjänade dagar i form av ledighet innan anställningens upphörande, har du rätt att få ut semesterersättning istället.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars kan du alltid höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare