Har jag rätt till återbetalning vid reklamation?

Jag köpte en takkrona av Jotex. Iom flytt så ställde jag undan paketet en stund. Glömde bort det och när jag öppnade det så var takkrona skadad (smidessak hade lossnat i sitt fäste och takkronan var jättestor. Nämnde båda orsakerna i returen. Idag fick jag mail att de mottagit returen återbetalning 0 kr av nästan 1400 kr.

Min fråga. Då är ju takkronan min oavsett storlek och skada iom att jag betalat för den. Hur kan de säga 0 kr? Returnerade samtidigt en annan stor lampa som inte heller klarat frakten. Där fick jag hela summan tillbaka.

Vad har jag rätt att kräva?

Tacksam för svar snarast!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det är konsumentköplagen (KköpL) som tillämpas i ditt fall.

Det verkar röra sig om ett missförstånd mellan er. Meddelade du företaget vid returen att det gällde en reklamation och inte en retur som i ångra köpet (ångerrätt). Det är nämligen skillnad på retur och reklamation. När du utnyttjar din ångerrätt kan företaget ha rätt till ersättning för varans värdeminskning om du lämnar tillbaka den skadad.

Om du däremot reklamerar (klagar på) ett fel så ska du exempelvis få en ny takkrona utan kostnad. Du kan inte häva köpet (begära tillbaka pengarna) i första hand på grund av ett fel, se 26- 30 §§ KköpL. I första hand har du alltså rätt till en ny takkrona utan kostnad. Om inte det går får du prisavdrag eller hela summan tillbaka.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar företaget igen (gärna skriftligen t.ex. via mail) och uppge att det rörde sig om en reklamation. Vid ytterligare problem får du gärna återkomma till oss igen.

Jag hoppas det löser sig!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare