Har jag rätt till del i ärvd familjegård som min kusin ska sälja?

Min pappas far dog för ca 20 åtsidan, hans bror fick då ta över familjehemmet. Min pappa o hans 5 andra syskon fick varsin klocka. Senare skrevs gården över på hand brors barn och han har nu gått bort, har jag som arvinge då någon rätt att få ta del av gården som nu ska säljas? Gården innehöll mest mark på hela Gotland.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du kan ha rätt att ärva del i den gård som din nu avlidne farbror ärvt av din farfar och sedan skrivit över på sitt barn. Reglerna om arv hittar vi i Ärvdabalken (ÄB).

När en person går bort är det i första hand dennes bröstarvingar som ärver (se 2 kap. 1 § ÄB). Endast om det inte finns någon bröstarvinge ärver arvlåtarens föräldrar och efter dem syskon samt slutligen syskonbarn (se 2 kap. 2 § ÄB). Eftersom din farbror ärvde familjehemmet innebär detta att hans barn i första hand hade rätt att ärva gården då din farbror gått bort. Eftersom gården dock redan skrivits över på hans barn har din möjliga arvsrätt utsläckts redan i och med överlåtelsen då kusiner inte ärver varandra. Utan något testamente som berättigar dig del i gården torde du därmed inte ha rätt att få ut något vid försäljningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lovisa WanhataloRådgivare