Har jag rätt till en månads uppsägningstid vid hyra av en villa, trots att det står tre månader i hyresavtalet?

Vi hyr en villa av en privatperson sedan sommaren 2017. I kontraktet har hyresvärden angett att "ömsesidig uppsägning på tre månader gäller". Men enligt lag har väl vi (hyresgästen) endast 1 månads uppsägning...? Gäller detta även om vi har skrivit under hyresvärdens kontrakt där tre månader anges? Jag tänker mig att lagen måste gälla framför hyresvärdens kontrakt... Eller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt i dina tankegångar. Nedan kommer en förklaring.

Du och din hyresvärd omfattas av lagen om uthyrning av egen bostad, eftersom det är en privatperson som hyr ut en villa utanför någon näringsverksamhet. Av 2 § lagen om uthyrning av egen bostad framgår att avtalsvillkor som går i strid med denna lag och är till nackdel för hyresgästen är ogiltiga.

Precis som du skriver har du rätt att säga upp hyresavtalet vid det månadsskifte som inträffar tidigast en månad efter uppsägningen. Det innebär att om du säger upp avtalet den 9:e juli 2021, kan det upphöra att gälla tidigast den 31:a augusti 2021. Om din hyresvärd skulle säga upp avtalet skulle avtalet upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader. Detta framkommer av 3 § lagen om uthyrning av egen bostad.

Sammanfattning

Eftersom du hyr en villa av en privatperson, har du rätt att säga upp hyresavtalet vid det månadsskifte som följer tidigast efter en månad. Detta gäller trots att ni har ett hyresavtal som anger ömsesidig uppsägning om tre månader. Det villkoret är till nackdel för dig, och därmed ogiltigt. Du kan med stöd av de paragrafer som jag hänvisar till, meddela din hyresvärd uppsägningen. Var noga med att göra en skriftlig uppsägning som delges till hyresvärden, Det vill säga lämna över uppsägningen personligen. Skulle din hyresvärd motsäga sig uppsägningen, kan du avgöra ärendet i hyresnämnden. Vi på Lawline hjälper dig gärna om du får problem med din hyresvärd.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare