Har jag rätt till ersättning för skada som orsakats av grannkatt?

hej . jag har en fråga ang e grannkatt. vi har en katt som vid upprepade gånger har blivit attackerad av en grannkatt . den sista gången gick det så illa för våran katt att den fick lämnas in till veterinären . Fråga : har jag rätt att få ersättning för min katt . Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om tillsyn över hundar och katter innehåller regler kring ansvar för skador orsakade av katter. Katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter (1 §). Det här betyder att kattägare har en skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sitt djur. Till skillnad från hundägare finns det dock inget s.k strikt skadeståndsansvar för kattägare enligt lagen. Det här innebär att kattägare endast ansvarar för de skador som katten orsakat om ägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst. Kattens mer självständiga och fria natur gör att kattägare inte kan åläggas samma strikta skadeståndsansvar som hundägare.

Med tanke på att det strikta skadeståndsansvaret inte gäller kattägare kan skadeståndslagen (SkL) tillämpas istället. Skadorna på er katt ses som en sakskada och veterinärkostnaderna ses som en följdskada. För att grannkattens ägare ska ses som ersättningsskyldig krävs vårdslöshet eller uppsåt (avsikt) från hens sida (2 kap. 1 § SkL). Utifrån din fråga finns det inget som pekar på att grannkattens ägare agerat vårdslöst. För att bedöma om hen har agerat vårdslöst kan man göra en helhetsbedömning av exempelvis risken för skadan, skadans storlek, hens möjlighet att förebygga skadan och att förutse skaderisken. Det kan möjligtvis ses som vårdslöst om grannkattens ägare varit medveten om sin katts upprepade aggressiva beteende men inte försökt åtgärda det. Värt att nämna är att bevisbördan ligger hos er, det vill säga det är ni som ska bevisa att grannkattens ägare har agerat vårdslöst.

Avslutningsvis är dessvärre era chanser att få ersättning för er katts skador inte särskilt stora eftersom det lär bli svårt att bevisa att grannkattens ägare agerat vårdslöst. Med tanke på att ni har haft problem med grannkatten vid tidigare tillfällen så är det enligt mig bäst om ni kan samarbeta med ägaren till grannkatten för att förhindra att det sker igen.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare