Har jag rätt till extra ersättning när jag blir beordrad att jobba utöver ordinarie arbetstid?

Om jag jobbar t.ex 75 % och blir inbeordrad, får jag ersättning för inbeordrad tid som hamnar mellan 75 och 100 % ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du har rätt till ersättning för det extra arbete du blir beordrad att utföra utöver din ordinarie arbetstid.

Som kort svar på din fråga gäller att du har rätt att få betalt för det arbete du utför åt din arbetsgivare. Det innebär alltså att du ska få ersättning för den tid du arbetar utöver ordinarie arbetstid.

Hur du blir ersatt för det extra arbetet kan dock variera beroende vilket avtal och vilken anställningsform du har. Eftersom du är deltidsanställd räknas tiden du jobbar extra som mertid tills du jobbar så mycket att det går över till en heltidsanställning (10 § arbetstidslag). Du har rätt till någon form av ersättning för mertid men exakt hur du blir ersatt regleras troligtvis antingen i ditt anställningsavtal eller i ett eventuellt kollektivavtal.

Hur utgår ersättningen?

Typiskt sett är det på tre olika sätt som ersättningen kan utgå. Antingen får du lön för den tiden du jobbar extra, eller så får du möjlighet att ta ut ledighet som kompensation för extra arbetstid, eller så får du ingen ersättning pga att man har avtalat bort den rätten och att övertidsersättning redan ingår i din grundlön.

Anställningsavtal och kollektivavtal

Exakt vad som gäller för dig beror på vad du och din arbetsgivare har kommit överens om i ditt anställningsavtal, alternativt vad som står i kollektivavtalet (om sådant finns på din arbetsplats). Jag rekommenderar dig därmed att kika i båda dessa avtal för att se hur ersättningen utgår i just ditt fall.

Det ska dock återigen betonas att du har rätt till ersättning för den tid du arbetar extra. Är du fackligt ansluten kan du också vända dig till fackförbundet för att ställa frågor om lön och arbetsvillkor.

Hoppas du har fått svar på din fråga. Du är annars välkommen att ställa ytterligare frågor till oss.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare