Har jag rätt till hälften av gåvan som min make fick?

Min man har fått pengar, alltså i gåva, av sina far genom arv från min svärfars farbror. Har jag rätt till hälften av pengarna, då vi är gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga framgår i äktenskapsbalken (ÄB).

Jag har uppfattat det som att din make har erhållit en gåva från hans fader, som erhållit egendomen genom ett arv från dennes bortgångna broder. Men oavsett om det är en gåva eller arv som din make har erhållit så gäller samma slutsats. Denna slutsats kommer jag förklara nedan.

Har du rätt till hälften av pengarna?

Enligt 1 kap. 3 § ÄB så råder vardera maken över sin egendom (och därmed tillgångar såsom pengar). Omständigheten att det är just din make som ärver/mottar pengar som gåva medför alltså inte att du får rätt till hälften av denna egendom.

Slutsats

Detta innebär alltså att du inte har någon rätt till pengarna. Du kan givetvis fortfarande fråga din make om han kan tänka sig dela pengarna med dig, men han har ingen skyldighet att göra det.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Victoria AnderssonRådgivare