Har jag rätt till hittelön när jag hittat en mobil?

Hej! Idag hittade jag en mobil, jag är elva, är hon som ska hämta den skyldig mig hittelön? Den låg ute i regnet och hade blivit förstörd annars.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När har man rätt till hittelön?

När man hittar något som tillhör någon annan kallas det hittegods. Regler kring hittegods finns i lagen om hittegods. I detta fall är mobilen som du har hittat hittegods. Den som upphittar något ska antingen:

lämna in hittegodset till polisen eller, om man vet vem ägaren är, kontakta personen och berätta att man har hittat dennes sak (HittegodsL 1§).

Jag tolkar det som att du har underrättat personen om att du har hittat deras mobil, vilket betyder att du har gjort det du ska göra.

Är personen skyldig att betala hittelön?

Ägaren har rätt att få tillbaka hittegodset om ägaren betalar upphittarens skäliga kostnader i anledning av fyndet och skälig hittelön (HittegodsL 3§). Ett exempel på skäliga kostnader i anledning av fyndet är transport- eller förvaringskostnader, vilket jag inte vet om du har haft med den informationen du har gett.

Skälig hittelön

Oftast brukar en skälig hittelön vara 10% av hittegodsets marknadsvärde. Det betyder att om marknadsvärdet för mobilen är 2000 kr har du rätt till 200 kr i hittelön.

Sammanfattning

Eftersom du har underrättat ägaren till hittegodset har du därmed med rätt att få hittelön för att personen ska ha rätt till att få tillbaka hittegodset.

Återkom gärna om du har fler frågor!

Vanessa Butler OlssonRådgivare