FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt17/08/2019

Har jag rätt till husets nuvarande marknadsvärde? Eller ska han bara lösa ut mig från lånet?

Mitt ex ska behålla huset och köpa ut mig.

Har jag rätt till husets nuvarande marknadsvärde ?

Eller ska han bara lösa ut mig från lånet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till husets nuvarande marknadsvärde. Om du äger halva fastigheten har du alltså rätt till halva marknadsvärdet. Iaktta dock de kostnader som dras ifrån en eventuell vinst, t.ex. vid vinstberäkningen dras den latenta reavinstskatten av, som ditt ex tar över om han löser ut dig ur huset. Läs mer på skatteverkets hemsida (här).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare