Har jag rätt till hyresnedsättning till följd av olycka?

Hej!

Jag har en fråga kring den så kallade hyreslagen. För några månader sedan brann det i ett av rummen i min hyresrätt. Hela lägenheten fick utrymmas och saneras/ renoveras. Det tog nästan fyra månader innan vi kunde flytta hem igen. Under denna tid hyrde vi en annan bostad. Polisutredningen lades ned och rubricerades som olycka och vi avskrevs från skuld.

Mitt försäkringsbolag hävdar att det står i hyreslagen att fastighetsbolaget inte får ta ut någon hyra under den tid som lägenheten varit obeboelig. Alltså att försäkringsbolaget inte ska stå för kostnaden för den tillfälliga bostaden utan att fastighetsägaren ska betala tillbaka den hyra som jag betalt under denna tid. När jag påtalade detta för min hyresvärd så vill de inte alls kännas vid någon återbetalningsskyldighet. Jag har läst i jordabalken men kan inte se att detta står. Det känns minst sagt luddigt och mitt i allt ligger vi ute med dubbla hyror.

Vad gäller egentligen? Vad säger lagen och har du något råd för hur jag bör agera?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra finns i jordabalken (JB) främst kapitel 12.

Då det finns brister i hyreslägenheter gäller att om lägenheten under hyrestiden skadas utan att hyresgästen är ansvarig, hyresvärden brister i sin underhållningsskyldighet eller hinder eller men utan hyresgästens vållande uppstår, har hyresgästen rätt till skälig nedsättning av hyran för den tid som lägenheten är i bristfälligt skick (12 kap. 16 § och 12 kap. 11 § JB). För rätt till nedsättning av hyran krävs det inte att hyresvärden anses som ansvarig för bristen, men bristen får inte heller anses vara orsakad av hyresgästen. Är lägenheten helt oanvändbar kan hela hyran sättas ned.

Eftersom ni inte kunnat bo i hyreslägenheten kan det sägas att den varit helt oanvändbar för sitt ändamål och ni bör därför ha rätt att kräva nedsättning av hela hyran. Dock kan hyresgästen inte kräva nedsättning av hyra som denne utan att protestera har betalat, men eftersom hyresvärden hade åtagit sig att avhjälpa bristen genom sanering/renovering bör ni som hyresgäster ha rätt till nedsatt hyra för den tiden som lägenheten var obeboelig.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare