FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/06/2021

Har jag rätt till lönesamtal?

Jobbar som lokalvårdare sen är 2018 och har aldrig haft ett lönesamtal, ska man inte ha det varje år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lagstadgad rätt till lönesamtal. Oftast finns dock reglerat i kollektivavtal att lönesamtal ska hållas. Om det finns kollektivavtal på arbetsplatsen behöver du alltså kolla i det för att se om det står någonting däri som ger dig rätt att påkalla lönesamtal med din arbetsgivare. Gör det inte det har du alltså ingen laglig rätt att påkalla lönesamtal.

Jag hade dock rekommenderat att du pratar med din arbetsgivare och frågar om ni kan ha ett lönesamtal oavsett om det står något om lönesamtal i kollektivavtal eller inte.

Hoppar du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare