Har jag rätt till nödvärn när någon hotar att ta mitt liv?

Om någon hotar mig med att ta mitt liv och jag känner att jag är i en livsfarlig situation, får jag lov att angripa personen med våld?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätt till nödvärn

Den situation som du beskriver är en nödvärnssituation. Nödvärn regleras i 24 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Nödvärn är en ansvarsfrihetsgrund vilket innebär att en gärning som någon begår i nödvärn utgör ett brott endast om gärningen med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig. Rätt till nödvärn föreligger i fyra olika situationer men den som blir aktuell i ditt fall är "ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp mot person".

Ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp mot person

Att bedöma om ett brottsligt angrepp mot person pågår är ofta inte svårt att avgöra. I ditt fall tolkar jag det som att angreppet inte är påbörjat. För att bedöma om ett brottslig angrepp är överhängande får man se på omständigheterna i det enskilda fallet. Det brottsliga angreppet måste inte vara omedelbart förestående. Dock får man inte använda nödvärn mot ett angrepp som bara högt sannolikt kommer ske.

Olaga hot

Att hota att ta någons liv kan utgöra brottet olaga hot som regleras i 4 kap. 5 § BrB. Olaga hot innebär att en person hotar någon annan med en brottslig gärning i syfte att framkalla rädsla hos den andra personen, för sin egen säkerhet, sin egendom eller för någon annan. Beroende på omständigheterna som förelåg när någon hotade att ta ditt liv kan du alltså ha blivit utsatt för ett olaga hot. Nödvärnssituationen "ett påbörjat eller överhängande brottslig angrepp mot person" syftar dock till situationer där fysiskt våld används och där nödvärnshandlingen används för att avstyra det fysiska våldet. Enbart faktumet att någon hotar att ta ditt liv ger dig inte en nödvärnsrätt.

Grovt olaga hot

Faktumet att du skriver att du känner att du är i en livsfarlig situation skulle kunna innebära att det olaga hotet du utsatts för är ett grovt olaga hot. Ett grovt olaga hot kan föreligga om personen hotar dig med ett vapen, sprängmedel eller genoma att anspela på våldskapital eller annars har varit av allvarligare slag eller om gärningen annars har varit av särskilt hänsynslös eller farlig art (4 kap 5 § andra stycket BrB). Om hotet har varit så pass grovt kan det leda till att du som blivit hotad känner sådan allvarlig rädsla och tar till våld för att ta dig därifrån eller liknande, då kan en så kallad putativ nödvärnssituation föreligga. Putativ nödvärn innebär att du har upplevt att en nödvärnsrätt förelegat men i egentligen så var det inget överhängande angrepp, då blir du ändå ursäktad för din gärning.

Sammanfattning

Olaga hot är inte ett sådant brott som ger rätt till nödvärn eftersom olaga hot inte är ett fysiskt angrepp på person. Dock kan man bli ursäktad för sin gärning om man blivit utsatt för ett sådant allvarligt hot att man känner allvarlig fruktan pga. hotet.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har några fler funderingar utöver det får du gärna kontakta Lawline på nytt!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare