FrågaARBETSRÄTTRast 18/09/2020

Har jag rätt till paus när jag arbetar i fyra timmar?

Hej,

Jag jobbar med människor/ tandvård. Undrar om jag kan jobba 4 timmar i sträck utan en paus?

Jag vet och kan vad det gäller om raster. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglering kring pauser hittar du i arbetstidslagen (ATL).

Svar:

Då jag inte vet hur dina arbetsförhållanden ser ut så kan jag inte svara på om du har rätt till paus under ett fyra timmars pass. Med arbetsförhållanden så menar jag till exempel om ditt arbete är fysiskt krävande .

Däremot har du alltid rätt att gå på toaletten så länge du inte missbrukar den rättigheten för att undvika att arbeta.

Rättsutredning:

Den paragraf som reglerar frågan om pauser är 17§ arbetstidslagen. Arbetstidslagen är dock semidispositiv, vilket innebär att annat kan ha avtalats inom ramen för ett kollektivavtal. Därmed bör du kolla upp vad som står i ert kollektivavtal om ditt arbete följer ett sådant.

Under en arbetsdag så har du rätt till pauser, pausernas förläggning sker i samråd med arbetsgivaren eller en av arbetsgivaren utsedd person. Antalet pauser och längden på pauserna ska anpassas efter behovet av dem. Vilket styrs av arbetets karaktär, till exempel hur ansträngande och tungt arbetet är. Toalettbesök är en typ av paus som en arbetsgivare inte får neka, så länge toalettbesöken sätts i system för att undvika att arbeta (enligt arbetsmiljöverket).

Viktigt att veta är att pauserna räknas in i arbetstiden och därmed ska löneavdrag inte göras för dem (17§ 3st ATL).

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars får du gärna ställa en ny fråga eller ringa våran telefonrådgivning som också är gratis!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare