FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/07/2021

Har jag rätt till prisavdrag för stora fel vid ett båtköp av en privatperson?

Vi har köpt en båt på blocket av en privatperson.

Det visar sig att båten har fler större fel som vi inte kunde upptäcka vid visningen och vi undrar om vi har några rättigheter eller om det bara är upp till säljaren att ha goodwill att betala reparationer eller åtminstone delarna? Båten kostade 550 000 och med felen var den inte värd den summan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du som privatperson har köpt båten av en annan privatperson omfattas affären av köplagen.

Fel på båten

Båten ska stämma överens med den information som säljaren gick ut med i annonsen. Det vill säga den ska fungera för det ändamål som den är avsedd för, se 17­­-18 §§ köplagen.

Undersökningsplikt

Du som köpare har ingen undersökningsplikt. Däremot kan du inte åberopa ett fel om köparen har uppmanat dig att undersöka båten, och det rör sig om fel som du borde kunna upptäcka, se 20 § köplagen.

Befintligt skick

Det är väldigt vanligt att saker säljs i befintligt skick. Det framgår inte av ditt brev om båten såldes i befintligt skick. Det som är viktigt att tänka på vid köp i befintligt skick, är båtens ålder och om priset känns ovanligt lågt i förhållande till originalvärdet. Om det är så att båten är gammal eller om priset kraftigt avviker från marknadsvärdet, måste du räkna med att det kan finnas stora brister.

Du skriver att båten har större fel, som du dessutom inte kunde hitta vid köpet. Då gäller inte reglerna om befintligt skick, se 19 § köplagen. Om båten väsentligen avviker från vad du kunnat räkna med, eller om säljaren underlåtit sig att meddela dig de stora felen, kan du åberopa fel trots att båten är såld i befintligt skick.

Vad kan du göra om det finns ett fel på båten?

Du skriver att båten är behäftad med stora fel. Det innebär att oavsett om du köpt den i befintligt skick eller ej har du rätt till ersättning. Du kan i det här fallet välja om du vill ha prisavdrag eller häva köpet enligt 30 § köplagen. Säljaren kan även om den föredrar det åtgärda felen enligt 36 § köplagen.

Om du nu vill påkalla felen och kräva prisavdrag, är det viktigt att du reklamerar båten till säljaren. Det ska du göra så fort du har upptäckt felen, se 32 § köplagen. Jag rekommenderar dig att göra det skriftligt. Kom ihåg att du måste reklamera varje fel var för sig. Du kan inte bara säga att du är missnöjd med båten. Varje fel måste specificeras.

Sammanfattning

Av ditt brev framgår det att båten har flera större fel. Det tyder på att du har rätt till prisavdrag eller att häva köpet. För att det ska vara möjligt måste du reklamera varje fel var för sig. Om säljaren inte vill åtgärda felet eller ge dig prisavdrag, är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare