FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/12/2017

Har jag rätt till saker som kommer från mina föräldrar om jag skiljer mig?

Hej!

Jag har en fråga. Jag har ett äktenskapsförord, som är registrerat i tingsrätten, vi skilde oss 2012, jag hade ingenstans att bo, hon behöll allt. Jag kräver inte henne på någonting som vi under våra 17 år har har gemensamt skaffat oss, däremot vill jag ha tillbaka allt som kommer från mitt föräldrar hem. Vad har jag för rätt vad gör jag, hon vill inte lämna ifrån sig något, jag tycker och tror att det som kommer från mina föräldrar borde vara mitt, eller?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte har alla omständigheter kring ditt fall kommer jag att ge ett översiktligt svar innehållande de huvudregler som kan vara av intresse för dig. De regler jag hänvisar till återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB) som du hittar genom att klicka här.

Enskild egendom ingår inte i bodelning mellan makar

Om du har rätt till det som kommer från ditt föräldrahem beror på om sakerna utgör din enskilda egendom eller inte. Makars egendom som inte är enskild utgör nämligen giftorättsgods som ska fördelas mellan dem genom bodelning när äktenskapet upplöses (t.ex. i och med skilsmässa) enligt 7:1 ÄktB, 10:1 ÄktB och 9:1 ÄktB.

Egendom kan göras enskild genom t.ex. äktenskapsförord (som du nämner) eller genom villkor (i och med t.ex. en gåva från förälder till barn) om att egendomen ska utgöra mottagarens enskilda egendom, se 7:2 ÄktB.

Bodelning har i princip ingen preskriptionstid

Vad jag förstår företogs ingen bodelning i och med er skilsmässa och i princip finns ingen preskriptionstid gällande bodelning varför du skulle kunna begära det nu. En bodelning är egentligen ett avtal som upprättas mellan de berörda parterna och om ni vill ha hjälp med det kan du boka tid hos en av våra jurister.

Sammanfattningsvis

Om ingen bodelning genomfördes i och med er skilsmässa skulle du kunna begära det nu men avgörande för om du har rätt till de saker du vill ha är om de utgör din enskilda egendom (enligt äktenskapsförord eller villkor) eller giftorättsgods (som ska ingå i bodelningen och således i den egendom som ska delas mellan er).

Om du vill ha vidare hjälp, t.ex. med bodelning kan du som sagt boka tid hos en av våra jurister. Det går att göra direkt via www.lawline.se/boka

Jag hoppas att du känner att du fått vägledning i din situation!

Gott nytt år!

Maja Stolt RosellRådgivare