Har jag rätt till semesterlön under tiden jag är sjukskriven på grund av arbetsskada?

Hej

Har varit sjukskriven sedan 2018 mars.

Har börjat jobba heltid nu 2021 januari.

Skulle vilja veta om jag har rätt till semesterlön 2019 1abril till 2020 31 mars.

Hur räknar jag ut min semester lön är det 180 dagar eller hur är det.

Är sjukskriven av en arbetsskada.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag vi kommer att gå in och titta på för att kunna besvara din fråga är semesterlagen (SemL).

I lagen ser vi att man tjänar in sin semesterlön under den period man är sjukskriven på grund av arbetsskada (7 § och 17 § SemL). Detta är också oberoende av hur mycket du varit sjukskriven under året. Regeln om 180 dagar gäller endast när du har varit sjukskriven på grund av sjukdom och inte arbetsskada. Tiden mellan 1 april 2019 och 31 mars 2020 som du har varit sjukskriven på har varit alltså semesterlönegrundande frånvaro. Du har alltså rätt att få ut dessa semesterdagar när du kommer tillbaka till arbetet.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga! Har du fler frågor och funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare