FrågaAVTALSRÄTTAvtal11/01/2020

Har jag rätt till skadestånd för stillestånd gällande lastbilsreparation?

En skada på mitt lastbilsskåp orsakad av personalen på företaget där jag lämnade in lastbilen.

Arbetet var på min bakgavellyft .

Företaget lagade skadan men betalar inte för stillestånd i 3 dagar och eller ersättning för hyrbil.

Ersättning 4.500 per/dag plus moms. Fakturan föll för betalning i juni förra året.

Jag har väl skadeståndsrätt ?

Lawline svarar

Hejsan!

Vi ber om ursäkt för att vi inte har haft möjlighet att svara på din fråga tills nu. Vi hoppas att du har haft en trevlig jul och nyår och jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

Jag förutsätter att du är en näringsidkare eftersom du har skickat fakturan till dem, och att stillaståendet på tre dagar har gjort så att du har förlorat 4500kr/dag plus moms eftersom de skadade lastbilsskåpet. Du har sedan skickat fakturan på detta belopp men de har inte betalat den.

Tillämplig lag?
Primärt är det vad ni har avtalat om som gäller. Har ni avtalat om att de ska stå för en hyrbil så ska de betala hyrbilen. Om ni har avtalat om att de ska ersätta dig för dröjsmål om de inte lämnar bilen eller har den redo för upphämtning under avtalat tid så gäller detta och du har rätt till skadestånd. Om ingenting har avtalats eller om det omöjligen går att utreda vad som har avtalats finns det anledning att ta stöd av Köplagen och även om den reglerar köp av lös egendom så används den i allmänhet för att reglera avtal mellan parter. Vidare så styrs det även av avtalsrättsliga principer.

Vad säger köplagen?
9§ köplagen reglerar tidpunkten när varan ska avlämnas och bestämmer om säljaren är i dröjsmål med att lämna varan eller inte och om du har rätt till skadestånd. Tiden för avlämnandet kan framgå direkt i form av en exakt tidpunkt, tidrymd eller liknande (enligt avtal). Den kan också vara angiven på ett mera obestämt sätt, varvid den får bestämmas genom tolkning. Eftersom leveransen dröjde tre dagar extra på grund av att de skadade lastbilsskåpet så är de i dröjsmål med deras tjänst att laga bakgavellyften.

Vad händer då när säljaren är i dröjsmål? Enligt 22§ så kan du kräva skadestånd, skadeståndet omfattning regleras i 67§ och omfattar indirekta och direkta skador, utebliven vinst, utgifter, bortfall av omsättning med mera och därmed har du rätt till ditt skadestånd på 4500kr/dag.

Sammanfattning och råd
Enligt köplagen, om inget har avtalats, så har du rätt till skadestånd. Men du behöver se över om ni har ett avtal sinsemellan först och om avtalet reglerar tiden för avlämnandet och skadeståndet omfattning. Om det inte reglerar detta så kan du ta rygg på köplagen och det jag har redogjort för ovan. Du har även rätt till ränta eftersom fakturan har fallit för betalning. Se till att påminna dem om att de inte har betalat fakturan och ta även kontakt med kronofogden för en betalningsföreläggande (klicka här).

Om du har flera funderingar eller om du tycker att jag inte har svarat på din fråga så kan du höra av dig till binh.tran@lawline.se.

Binh TranRådgivare