FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/07/2021

Har jag skyldighet att klippa bort grenar som växer in på grannens tomt?

Hej.

Jag har en fråga, på min tomt står en häck som jag är ägare till . Jag klipper häcken varje år men ett fåtal av grenar når jag inte då häcken är bred. Jag tänker att min granne kan klippa dem från sin sida. Är det min skyldighet att gå över till han tomt och klippa häcken på deras sida? Ingen överenskommelse har skett mellan oss

Nyligen klippte han de fåtal grenar som var på hans sida och kastade tillbaka det på min tomt.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som fastighetsägare ska både du och din granne visa hänsyn till din egen och intilliggande fastighet, se 3 kap 1 § jordabalken.

Din granne har rätt att ta bort grenar som växer in på tomten från din häck. Dock ska grannen fråga dig först om du kan ta bort dem, så ingen skada på häcken sker, se 3 kap 2 § jordabalken. Du kan inte kräva att grannen ska ta bort dem. Det är inte heller din skyldighet att ta bort dem. Är du rädd att grannen skadar din häck, ska du säga till din granne att du gärna utför arbetet. Det kan även vara en fin gest att du sköter om häcken på båda sidor.

Att din granne klippte grenarna och slängde in dem på din tomt, tyder på att grannen inte gillar att det växer in grenar, det ger hur som helst inte grannen någon rätt att kräva ersättning eller liknande för det utförda arbetet. Om du behöver hjälp med att förklara rättsläget för din granne är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare