FrågaEKONOMIÖvrigt15/05/2021

Har jag som diabetiker rätt till ersättning?

Hej jag undrar om jag har rätt till ersättning för diabetes som jag nyligen fått

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om en diabetiker kan få ekonomisk ersättning. Det är dock oklart vilken typ av ersättning du syftar på och vilken typ av diabetes du har. Jag ska försöka att redogöra för flera olika typer av ersättningar och hoppas att du hittar den information nyttig.

Försörjningsstöd

Ifall diabetes försämrar din möjlighet att försörja sig själv har du rätt till bistånd. Försörjningsstöd kan omfatta kostnader för bl.a livsmedel, kläder och skor, hälsa och hygien, boende, arbetsresor. (4 kap. 3 § socialtjänstlagen) Det är socialnämnden i din kommun som bestämmer om du kan få försörjningsstöd och i vilken omfattning.

Försäkringsersättning

Du kan dessutom få en ersättning från din försäkringskassa. Försäkringsersättning varierar och beror på vilken försäkringsbolag du har samt sjukdomens svårighetsgrad. För mer information kontakta ditt försäkringsbolag.

Stiftelsebidrag

Det finns också olika stiftelser som delar ut bidrag till människor med diabetes som är i behov av ekonomiskt stöd såsom Diabetesförbund.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Gabriella

Gabriella ZakoRådgivare