Har jag som privatperson rätt till dröjsmålsränta gentemot ett företag?

Hej,

Jag undrar om man som privatperson har rätt till dröjsmålsränta då ett företag inte betalar i tid och vilket lagrum som i så fall är tillämpligt?

Exempel: Jag säljer ett föremål via ett auktionshus och auktionshuset förbinder sig att betala ut pengarna för försäljningen ett visst datum, men betalar inte ut pengarna förrän tre månader efter detta datum.

Tacksam för vägledning!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dröjsmålsränta är en sorts ränta som kan användas om inget annat har avtalats (1 § räntelagen). Som utgångspunkt brukar dröjsmålsränta aktualiseras mellan en säljare och köpare när en köpare inte betalar sin räkning och när skulden har förfallit till betalning men kan även göras gällande i omvänd ordning från köpare gentemot säljare. Det krävs att man begär att få dröjsmålsränta innan skulden betalas av. Om de betalar ut pengarna tre månader efter avtalat datum och man inte har begärt dröjsmålsränta kan man inte göra det i efterhand.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och har du ytterligare frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare