Har make rätt till svenskt medborgarskap efter giftermål?

Jag har hört att det ska finnas en gammal lag som säger! Jag är gift med en man från Tunisien vi är gifta över 5 år! jag är svensk medborgare! Den Lagen som jag menar säger så här! att har man vart gift med en som inte är svensk över fem år så har han rätt att få nationalitet

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Får utländsk medborgare svenskt medborgarskap efter giftermål?

Som jag tolkar din fråga är din make utländsk medborgare och ni har varit gifta i över fem år. Frågan blir om din man har rätt att få svenskt medborgarskap på grund av att ni har varit gifta i fem år. Regler om svenskt medborgarskap regleras i lagen om svenskt medborgarskap (MedbL). För att få svenskt medborgarskap krävs att man ansöker om ett sådant. Om din man är över 18 år, kan styrka sin identitet, har permanent uppehållstillstånd i Sverige, haft och kan förväntas komma att ha ett skötsamt liv i Sverige och har haft sin hemvist i Sverige sedan fem år tillbaka kan hans ansökan om svenskt medborgarskap beviljas (11 § MedbL). Eftersom din man är gift eller sambo med dig som är en svensk medborgare kan han generellt sätt få en godkänd ansökan efter tre års hemvist i Sverige om äktenskapet har varat i två år (12 § MedbL). Om din man har bott i Sverige i tre år uppfyller han kravet eftersom ni har varit gifta i över två år. Din man kan ansöka om svenskt medborgarskap.

Jag hoppas att du fick din fråga besvarad och har du fler frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare