FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/06/2018

Har man personligt betalningsansvar i ett aktiebolag?

Hej, jag har andelar i en AB samt jag är gift med vd i bolaget också.

Bolaget har fått skatte skulder och förmodligen går i konkurs.

Hur det påverkar mig som privat?

Är det bäst att vd konkurs anmäler bolaget ?

Eller vänta till det ske ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om aktiebolag finns stadgade i Aktiebolagslagen (ABL).

Har man personligt betalningsansvar i ett aktiebolag?

Huvudregeln för aktiebolag är att aktieägarna inte har något personligt betalningsansvar för bolagets förpliktelser. Det innebär att bolagets skulder som huvudregel inte drabbar aktieägarnas privata ekonomi (1 kap. 3 § ABL) .

Styrelsemedlemmar eller VD kan få ett så kallat medansvar för bolaget och bli personligt betalningsskyldiga om de underlåter att upprätta en kontrollbalansräkning och kalla till en kontrollstämma när det finns skäl att anta att bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet (25 kap. 13 § ABL samt 25 kap. 18 § ABL).

Aktieägare har ett mer begränsat ansvar. En aktieägare kan enbart bli personligt betalningsskyldig om hen i vetskapen om att bolaget är skyldigt att gå i likvidation deltar i beslut att fortsätta med bolagets verksamhet (25 kap. 19 § ABL).

När är bolaget skyldigt att likvideras?

En tvångslikvidation uppkommer när bolagets egna kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet och när bolaget inte kallar till kontrollstämma och upprättar en kontrollbalansräkning i enlighet med lagen (25 kap. 17 § ABL). När det finns skäl att anta att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet inträder en aktivitetsplikt för aktieägarna. Om aktivitetsplikten inte följs eller om det egna kapitalet inte ökar kan bolaget bli skyldigt att likvideras.

Hur påverkar det mig privat?

Som huvudregel har du inget personligt betalningsansvar för aktiebolagets förpliktelser och skulder. Om det föreligger kritisk kapitalbrist, dvs att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, inträder en aktivitetsplikt. Om detta inte följs och du med vetskapen om att bolaget är skyldigt att likvideras deltar i beslut kan du bli personligt betalningsansvarig.

Viktigt att poängtera är att du som huvudregel inte blir personligt betalningsansvarig, utan det är ett undantagsfall.

Om du behöver vidare hjälp så kontakta https://lawline.se/boka.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare