Har man rätt att ångra ett hyresavtal?

Har skrivit kontrakt på hyreslägenhet, digitalt, inflytt 1 dec

Men ångrar mig

Har jag ångerrätt?

Har jag 14 dagars ångerrätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller.

Hyresavtal är bindande, och ska därför hållas. Det betyder att ni tyvärr inte har en ångerrätt på ert hyreskontrakt, och att detta därför måste sägas upp från er sida för att upphöra att gälla. Detta framgår också av JB 12 kap 3 §.

Om ni säger upp ert hyresavtal upphör det att gälla det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. En hyresgäst i bostadslägenhet kan aldrig bli bunden av ett avtal som föreskriver en längre uppsägningstid än tre månader. Ni kan alltså bli skyldiga att betala max 3 månadshyror under uppsägningstiden.

Eftersom hyreslagen är dispositiv till hyresgästens förmån (hyresgästen och hyresvärden kan alltid avtala om bättre förhållanden för hyresgästen än vad lagen föreskriver) finns det alltså inget som hindrar er hyresvärd att låta er säga upp avtalet direkt utan uppsägningstid, men det finns inget lagstöd för att ni skulle ha en ångerrätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare