FrågaKÖPRÄTTÖvrigt30/06/2021

Har man rätt att ångra ett medlemskap köpt på plats?

Hej! Jag har betalat en medlemskap på en golfklubb. Jag ångrar mig nu efter en vecka och de påstår att ångerrätten inte gäller när man köper saker på plats. Stämmer detta? Har jag rätt att få en återbetalning?

Mvh Fattig student

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som du undrar över om du har rätt att ångra ett medlemskap köpt på plats hos säljaren.

För vissa typer av köp finns lagstadgad ångerrätt och säljaren är då skyldig att erbjuda köparren ångerrätt en viss tid. Ett exempel på detta är distansköp (köp som t.ex. gjorts över telefon eller internet), där konsumenten har 14 dagars lagstadgad ångerrätt (2 kap. 10 § distansavtalslagen). För köp som görs på plats hos en säljare har säljaren inte någon juridisk skyldighet att erbjuda ångerrätt. Många butiker väljer dock att ändå erbjuda detta i form av "öppet köp" eller "bytesrätt". Det är dock ett frivilligt åtagande från butikernas sida.

Golfklubben du köpte ditt medlemskap från har alltså inte någon juridisk skyldighet att erbjuda dig ångerrätt. För att du ska ha rätt att ångra medlemskapet krävs då att de frivilligt åtagit sig en ångerrätt. Utifrån hur du beskriver situationen förefaller så inte vara fallet eftersom de nekar dig ångerrätt, men om du vill undersöka saken närmare kan du alltid dubbelkolla ditt köpeavtal för att se om det står något om ångerrätt där.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Sophia EngdahlRådgivare