Har man rätt att sprida en skärmdump innefattande upphovsrättsligt skyddade bilder?

Hej

Jag jobbar med utbildning och har ibland svårt att hitta rätt bildmaterial i de bildbanker vi använder. Det finns ju många bra bilder från nyhetsartiklar men de bilderna kan jag ju inte använda med tanke på rättigheter.

Men om man tar en skärmbild på hela artikeln så att det tydligt framgår att det är en artikel från till exempel Aftonbladet, är det tillåtet, kanske en gråzon inom citaträtten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I enlighet med flertalet rättsfall har domstolen uttalat att bilder i en skärmdump kan omfattas av upphovsrätten. Detta innebär att det som utgångspunkt inte är tillåtet att ta en skärmbild på en artikel innefattande upphovsrättsligt skyddade bilder och sprida vidare denna skärmbild, utan upphovsmannens samtycke (NJA 2010 s. 135).

Jag hoppas du känner dig nöjd med ditt svar! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare