Har man rätt att ta del av turordningslistan?

Hej,

Jag har blivit omplacerad på mitt jobb, men är inte sist anställd så tycker det borde vara en annan person som detta skulle drabba istället.

Kan jag be företaget att de visar mig sin turordningslista (visst måste man alltid göra en sådan vid nedskärning av personal??) eller är det endast till min juridiska representant denna visas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågor om turordning regleras i lagen om anställningsskydd (LAS) eller i det kollektivavtal som eventuellt finns på din arbetsplats. I LAS finns det ingenting som säger någonting om en rätt att ta del av turordningslistan, och inte heller något som ger stöd för att dölja den för dig eller din representant. Det LAS reglerar är att arbetsgivaren är skyldig att göra en turordningslista vid uppsägning på grund av arbetsbrist (22 § LAS). Huvudprincipen i 22 § LAS är att det är den som har kortast anställningstid som ska få sluta först (sist-in-först-ut-principen). Det finns dock undantag från detta. I 22 § 2 st. LASanges att mindre företag får undanta två arbetstagare som är av särskild betydelse för verksamheten (det får högst röra sig om 10 anställda). Detta undantag medför alltså att man kan undanta någon som blev anställd senare än dig. Det framgår inte av din fråga om det rör sig om ett mindre företag där detta kan vara aktuellt.

Det är också vanligt att man kommer överens om andra turordningsregler än den i 22 § LAS genom kollektivavtal. Jag skulle råda dig till att i första hand kolla om du har något kollektivavtal som reglerar turordningen på ett sätt som gör det rimligt att den som anställdes efter dig inte blev uppsagd.

Om du inte har fått se turordningslistan så kan du ta tvisten till tingsrätten, och där har du som part rätt att ta del av turordningslistan – om än inte det finns lagstöd för att göra det tidigare. Det kan också tilläggas att om ditt juridiska ombud har rätt att ta del av en handling, så har du också det.

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare