FrågaARBETSRÄTTA-kassan 05/10/2014

Har man rätt till a-kassa när man studerar?

Hej, min fråga är inte helt en juridiskt fråga o kan tolkas som ett behov av råd! Jag bor sedan tre år här i Sverige, först kom jag som asylsökande när jag var 16, började jobba som städare tre månader efter att jag kom hit för jag ville arbeta o gillar inte att någon (kommun o social) hjälper mig ( men iaf fick jag hjälp från de). Jag har klarat allt studie med bra resultater o nu läser jag i andra år av gymnasiet sedan jobbar jag oxå från kl 16 till 00:00 på natten för att kunna försörja familjen o betala hyran som är 11 500kr. Socialen sa till oss att de ska inte hjälpa med bostad o vi tvingades hitta en tredjehands-lägenhet ( men problem är inte det) Grejen är att jag känner att jag kan inte jobba mer, studier o tanken om framtid o universitet låter inte mig o jobba så hård för bara ca 9000 per månad. Jag jobbar nu som tillsvidare o tänkte betala till a-kassan för att sedan när jag går på universitet då kan få ersättning o på så sätt kunna försörja familjen samt mina studie( är singel menar bara mamma o lillebror (14år)). Är det möjligt för gymnasie elev i tvåan att betala a-kassa? Jag menar ska de sedan betala mig om jag blir arbetslös pga studier? Fick ingen hjälp från kommun sedan dagen min familj kom till sverige o har betalt tillbaka den hjälpen som socialen gjort (92000kr i ett år) Är det något hjälp jag kan få från a-kassan efter att jag betalar de? Ska de försäkra min ekonomi för framtid när jag studerar i universitet?

Frågade inte från a-kassan för tycker att en juridiskt kunnig person kan ge mer värdefulla råder är de som sitter o svarar på telefon!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det låter som om du har en väldigt slitig tillvaro om du både läser på gymnasiet och arbetar heltid. Jag vet för lite om din familjs situation för att kunna uttala mig om vilken rätt till hjälp du och dina föräldrar eventuellt har, men det är inte meningen att barn ska behöva arbeta parallellt med studierna för att försörja föräldrarna. Tvärtom är det enligt svensk lag föräldrarna som har en plikt att försörja sina barn under den tid de studerar, och om föräldrarna inte klarar sig ekonomiskt ska samhället hjälpa till. Jag skulle rekommendera dig och din familj att undersöka om det inte finns någon annan lösning än den nuvarande, även om det innebär att ta emot hjälp från samhället och det tar emot.

Du frågar om a-kassan och om du kan gå med där. Även om man inte är med i någon a-kassa har man rätt till så kallas grundersättning enligt lagen om arbetslöshetskassa. Om man är medlem i en a-kassa och uppfyller vissa villkor har man rätt även till inkomstbortfallsförsäkring. (Se 5 §) Man måste dock ha fyllt 20 år för att ha rätt till a-kassa (6 §), det är för att samhället hellre vill att unga personer hellre skaffar sig en gymnasieutbildning än går arbetslösa.För att få ersättning ur a-kassa måste man dessutom är arbetsför, oförhindrad att ta arbete, är anmäld som arbetssökande hos arbetsförmedlingen och även i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande (9 §).

Om man studerar står man inte till arbetsmarknadens förfogande och kan heller som huvudregel inte vara inskriven hos arbetsförmedlingen som arbetssökande. Om man studerar får man alltså inte ersättning från a-kassan (10 § punk §). Så det finns ingen anledning för dig att gå med i a-kassan för att få arbetslöshetsersättning när du studerar på universitetet.

När du studerar på universitetet kan du däremot om du uppfyller vissa villkor få studiemedel enligt Studiestödslagen. (Även nu kan du om du uppfyller villkoren ha rätt till studiehjälp för dina gymnasiestudier). Studiemedlet består av en bidragsdel och en lånedel (som alltså ska betalas tillbaka efter studierna, under en period av maximalt 25 år). Så även om du inte kan få a-kassa när du studerar, så har du ändå möjlighet att söka studiemedel (bidrag + lån) för att kunna betala ditt uppehälle när du studerar och därför inte kan arbeta.

Hoppas att du fått svar på dina frågor, annars får du gärna höra av dig till Lawline igen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare