Har man rätt till hyresnedsättning ifall man inte får vistas i en lokal på grund av åtgärder mot ohyra?

Hej,

Jag hyr en lokal för mitt företag.

Lokal är del av ett komplex med flera andra uthyrda separata lokaler, men vi delar toalett, gemensamt allmänt rum och ett litet kök.

Hyresvärden har meddelat att det finns problem med råttor i byggnaden som gör att fastighetsskötaren måste göra en kemisk behandling vid ett utrymme i den allmänna delen av lokalen.

Hela komplexet, inklusive min lokal, kommer vara stängt från morgonen på saneringsdagen och ingen får vistas i lokalerna på 24h - 48h efter behandlingen.

Ca 2-3 dagar har jag alltså inte möjlighet att nyttja lokalen jag hyr.

Har jag rätt att kräva hyresnedsättning för de dagarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret regleras i jordabalken (JB).

Råttor klassas som ohyra vilket innebär att hyresvärden har rätt att inskränka din nyttjanderätt för att utrota denna (JB 12:26 4st). Du har inte någon rätt till någon hyresnedsättning. Vad du däremot har är rätt till är ersättning för den skada du lider på grund av åtgärderna, t.ex inkomstförlust för att du inte kan arbeta (JB 12:26 4st j. 12:17 2st).

Jag hoppas detta svarar på din fråga, om inte får du gärna ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare