Har man rätt till tjänstledighet för en distanskurs?

Hej! Jag är statlig anställd sedan juni 2013. Jag varit tjänstledig sedan augusti 2018 pga studier (språkkurs) utomlands. Jag har dock hoppat in och jobbat några veckor runt jul/nyår.

Nu planerar jag att vara tjänstledig även i höst men eftersom språkkursen jag läser utomlands kostar har jag övervägt att ansöka om en språkkurs via ett svenskt universitet fast på distans. Jag kommer bo kvar utomlands.

Har jag fortfarande rätt till tjänstledighet fastän kursen är på distans? Vad gäller?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätt till tjänstledighet för studier

Som arbetstagare i allmän eller enskild tjänst som vill undergå utbildning har du rätt till behövlig ledighet från din anställning, 1 § Studieledighetslagen. För att ha rätt till sådan tjänstledighet ska du ha varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller i sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren, 3 § Studieledighetslagen.

I princip all utbildning omfattas av lagen så du väljer själv vad du vill studera och det finns inte något krav på att utbildningen ska ha något med arbetsuppgifterna att göra. Rena självstudier omfattas dock inteav lagen då det krävs att man ska "undergå utbildning". Utbildningen ska alltså ha planmässighet. Förutom kravet på planmässighet omfattar begreppet "undergå utbildning" att syftet med det ska vara att förmedla kunskaper och insikter i något avseende. (AD 1978 nr 73). Studier som inte är rena självstudier eller som utgör "hobbystudier" ska alltså ge rätt till tjänsteledighet. Akademiska studier på distans ska således medföra rätt till tjänstledighet.

Avvikelser från lagen kan dock ske genom kollektivavtal på arbetsplatsen,2 § Studieledighetslagen.

Beviljad ledighet omfattar bara utbildningen som arbetstagaren ansökt om ledighet för

En arbetstagare har inte rätt att byta ut studierna till andra än dem arbetstagaren fått godkänt av sin arbetsgivare, då ledigheten som beviljats enbart omfattar den utbildning arbetstagaren ansökt om ledighet för. Avser man att byta studier ska man alltså ansöka om ny ledighet för de nya studierna.

Sammanfattning

Enligt Studieledighetslagen har du alltså rätt till tjänstledighet för studier som inte är rena självstudier eller "hobbystudier", som alltså uppfyller kravet på planmässighet. En distanskurs ska du således bli beviljad tjänstledighet för enligt Studieledighetslagen, så länge den uppfyller kravet på planmässighet.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Amanda KeithRådgivare