FrågaSKATTERÄTTAvdrag16/11/2018

Har man som egenföretagare rätt till milersättning?

Har jag som F-skattare rätt att ta ut milersättning utöver fakturerad arbetstid, då jag tvingats använda min privata bil i tjänsten till att köra med varje dag.

Både till och från olika uppdrag samt ärenden på plats.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du driver ett eget företag och undrar om du kan få någon form av milersättning för de mil som du kör med din privata bil i tjänsten.

Milersättning

Du har rätt till en skattefri milersättning om 18:50 kronor per mil. Detta innebär alltså att du som privatperson har rätt att ta ut 18:50 kronor från ditt företag för varje mil du har kört med din privata bil i tjänsten. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida, se här.

Svar: Ja du har rätt att ta ut en skattefri milersättning om 18:50 kronor från ditt företag för varje mil du kört med din privata bil i tjänsten.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare