Har min arbetsgivare rätt att neka arbetstagare tjänstledighet för studier?

Hej,

Jag ska börja en 2-årig masterutbildning i höst och har ansökt och fått beviljat tjänstledighet för studier dock endast för 1 år då arbetsgivaren anser att jag ska ansöka om ytterligare tjänstledighet för studier för år 2 under våren 2018. Arbetsgivaren hävdar på detta sätt att jag står till deras förfogande under sommaren 2018. Har arbetsgivaren rätt att göra så? Arbetar inom kommunal hemsjukvård.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt till tjänstledighet för studier så länge du arbetat för din arbetsgivare de senaste 6 månaderna eller i minst 12 månader under två år. (3 § lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning)

Det finns egentligen ingen gräns för hur lång ledigheten kan vara, men den får inte vara längre än vad som krävs för att uppnå studiemålet. I ditt fall är två år en fullt rimlig tid eftersom det är så utbildningen är upplagd. Din ansökan gäller även sommarlovet, så länge du inte angett något annat. Tjänstledigheten beviljas för den tiden som utbildningen tar, dvs två år, den kan inte förkortas. Din arbetsgivare får alltså inte neka dig tjänstledigt för studierna det andra året. (1 § lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning)

Jag skulle rekommendera dig att kontakta ditt fackförbund, om du är medlem i ett sådant. Annars är du varmt välkommen att kontakta Lawline Juristbyrå för ytterligare juridisk hjälp.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare