Har min ex-sambo rätt att bo i min lägenhet, eller rätt till hälften vi en försäljning?

Hej! Jag köpte 1998 en bostadsrätt för mig själv. Tio år senare flyttade min kille in, först som inneboende och senare som folkbokförd i min bostad. Han har under åren aldrig betalat något för boendet och endas jag har varit medlem i bostadsföreningen. Nu har vi separerat och han har flyttat till Norge, men är fortsatt folkbokförd hos mig. Han kräver nu att få bo här när han är i stan och att få halva köpesumman om jag säljer min bostadsrätt. Har han rätt till något av detta?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din ex-kille har varken rätt till hälften av din lägenhet eller att vara folkbokförd på din adress om du inte vill det. Nedan kommer en förklaring.

Sambo

Sambor blir ni om ni stadigvarande bor tillsammans under påsliknande förhållanden, se 1 § sambolagen. Om ni flyttar isär upphör ni att vara sambor, se 2 § sambolagen.

Samboegendom

Som samboegendom räknas den bostad och bohag som införskaffas för gemensamt bruk, se 3 § sambolagen. I ditt fall har du köpt bostadsrätten för eget bruk. Det innebär att bostaden inte är samboegendom. Vilket gör att den inte ska ingå i en eventuell bodelning, om någon av er påkallar det, se 8 § sambolagen.

Folkbokföring

Om din ex-kille inte vill ändra sin folkbokföringsadress kan du göra en anmälan till Skatteverket enligt 34 § folkbokföringslagen. Skatteverket kan då göra en utredning om din ex-kille verkligen bor på adressen, se 31­­-32 §§ folkbokföringslagen. Om han vägrar att ändra sin adress kan Skatteverket utfärda ett vite, se 37 § folkbokföringslagen.

Sammanfattning

Du köpte bostadsrätten för eget bruk, vilket innebär att den inte utgör samboegendom. Den ska således inte ingå i en eventuell bodelning. Du kan vända dig till Skatteverket om du inte vill att din ex-killå ska stå skriven på din adress. Vägrar han ändra, för Skatteverket utfärda ett vite.

Om du behöver ytterligare hjälp, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare