Har min hyresvärd rätt att ha nyckel till min bostad

Hej,

Om en husägare vill hyra ut sitt hus måste denne ändå få ha en nyckel eller kodlås till husdörren, utifall det skulle hända något, så han behöver tillgång att komma in?!

Jag vet att husägaren inte har rätt att gå in till hyresgästen när han vill, för det är ju hemfridsbrott.

Tacksam för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyresvärdens tillträdesrätt

Din hyresvärd har rätt till tillträde i din bostad utan uppskov för att göra förbättringsarbeten eller utföra nödvändig tillsyn som annars skulle leda till skada enligt 12 kap 26 § hyreslagen. Gäller det andra ärenden som är mindre brådskande, måste din värd meddela dig minst en månad i förväg.

Förverkande av hyresbostad

I det fall du vägrar hyresvärden tillträde för nödvändig tillsyn för att förhindra skada, kan du ha förverkat din rätt till lägenheten enligt 12 kap 42 § 10p hyreslagen. Du kan då även bli skadeståndsskyldig.

Precis som du skriver, ger inte tillträdesrätten din hyresvärd möjlighet att kontrollera att du efterföljer hyresavtalets övriga förpliktelser. Det finns exempel i fall där hyresvärden har försökt kontrollera om hyresgästen har utomstående i lägenheten nattetid, se JO 1972 s. 472.

Sammanfattning

Din hyresvärd ska som regel inte störa dig så länge du inte stör grannar eller på annat sätt missköter bostaden. Du måste dock ge din hyresvärd möjligheten att tillträda din hyresbostad för erforderligt arbete som annars skulle leda till skada.

Vill du ha hjälp med att samtala med din hyresvärd är du välkommen att kontakta oss på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare