Har min pappas syskon rätt att få del av vinsten från min farmors lägenhetsförsäljning?

Hej,

Behöver få lite klarhet i en situation som uppstått.

Om min farmor anlitar min mamma, alltså pappas sambo att hjälpa henne sälja sin lägenhet i enlighet med ett fullmaktsgivande mellan farmor och mamma och genom de inblandade parter också stiftat fullmakt med mäklarfirman som bevittnats av andra släktingar att mamma ska hålla i alla kontakter.

När lägenheten nu är såld menar de övriga syskonen att pengarna skall delas lika mellan alla.

Frågan är därför: inte kan man begära att få pengar för försäljningen av lägenheten då min farmor fortfarande lever och det därmed inte är ett dödsbo?

Pengarna har gått in på lägenhetsinnehavrens konto och har inte alls gynnat varken min mor eller far, så de övriga kan väl således inte ha invändningar mot min farmors önskan om att min familj skulle hjälpa henne att sälja lägenheten?

Tacksam för svar!

Allt gott

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Om jag har förstått dig rätt så undrar du om din pappas syskon har rätt att få del av vinsten från försäljningen av din farmors lägenhet, vilket syskonen själva hävdar.

Jag kommer börja med att kort skriva vad jag har kommit fram till och sedan utveckla det lite mer.

Din pappas syskon har inte rätt att ta del av vinsten

Svaret på din fråga är nej – din pappas syskon har inte rätt till någon del av vinsten från försäljningen av lägenheten, annat än om din farmor själv vill ge dem det.

Din farmor bestämmer själv över pengarna som dess ägare

Lägenheten var din farmors personliga egendom. Därmed är de pengar som hon fick i ersättning vid försäljningen också hennes personliga egendom. Hon äger pengarna och bestämmer därför själv över dem.

Barnen kan inte kräva att få del av din farmors egendom så länge hon lever

Din farmors barn har inte rätt att göra anspråk på någon del av hennes egendom så länge hon lever. Det är först när hon dör som de har rätt att ärva henne.

Enbart det faktum att din farmor har blivit gammal innebär alltså inte att hennes egendom ska börja delas upp mellan hennes barn. Hon får själv bestämma om hon vill ge delar av vinsten från försäljningen till barnen, men hon är inte tvungen att göra det.

Sammanfattning

Din pappas syskon har inte rätt att kräva att få del av vinsten från försäljningen av din farmors lägenhet. Din farmor äger pengarna och bestämmer själv över dem. Hon kan därför välja att låta sina barn ta del av vinsten, men hon är inte tvungen till det.

Din farmors barn kan alltså inte göra anspråk på hennes egendom enbart på grund av att de är hennes barn och därmed har rätt till arv när hon inte längre lever.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare