Har min sambo rätt till halva min bostadsrätt när vi separerar?

Hej. Jag undrar om att min sambo har rätt att kräva halva av min bostadrätt när vi separerat. Jag köpte den innan hon flytta in .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De bestämmelser som reglerar din situation hittar vi i sambolagen (SamboL). När ert samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av er begär det. I bodelningen ska er samboegendom fördelas mellan er (8 § SamboL). Samboegendom är ert gemensamma bohag och bostad, om det införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Det innebär att exempelvis en soffa som ni köpt gemensamt till lägenheten som ni bor i ihop är samboegendom, men ett köksbord som du ägde innan ni flyttade ihop inte är samboegendom. Som jag tolkar det är din bostadsrätt er gemensamma bostad (5 § 3p SamboL). Eftersom du köpte lägenheten för eget bruk och inte för gemensam användning ingår den dock inte i samboegendomen och ska därför inte heller ingå i bodelningen. Det innebär att din sambo inte har rätt att kräva halva din bostadsrätt när ni separerar.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare