Har min sambo som står på bostadskontraktet rätt att slänga ut mig och min son?

Jag bor och är folkbokförd på en adress. Sambon står för kontraktet. Men den 6/7 slängde han ut mig och min minderåriga son. Har han rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar om din sambo har rätt att slänga ut dig och din son från er gemensamma bostad eftersom han står på kontraktet.

Tillämpliga regler finns i sambolagen, lagen om uthyrning av egen bostad (privatuthyrningslagen) och 12 kap. jordabalken (hyreslagen).

Om bostaden utgör samboegendom ska den ingå i er bodelning

Är bostaden förvärvad för gemensam användning utgör den samboegendom (3 § sambolagen). Bostaden räknas som "förvärvad för gemensam användning" om din sambo hade för avsikt att den skulle utgöra ert gemensamma hem när han införskaffade den (5 § sambolagen). Undantag föreligger om ni har ett samboavtal som säger annat, alternativt om bostaden utgör hans enskilda egendom pga. testamente eller gåvobrev (4 och 9 § sambolagen).

Om bostaden utgör samboegendom kan du begära en bodelning vilket innebär att bostaden tillsammans med annan samboegendom ska fördelas mellan er på s.k. lotter (8 och 12-14 § sambolagen). Det har således ingen betydelse att det endast är din sambo som står på kontraktet.

Uppstår en tvist om vem som ska överta bostaden kan du ansöka om en bodelningsförrättare hos domstolen (26 § sambolagen och 17 kap. 1 § äktenskapsbalken). I samband med att du begär en bodelningsförrättare kan du även begära att domstolen tar beslut om vem som får bo kvar i bostaden fram tills bodelningen är klar. Den som anses bäst behöva bostaden kommer få bo kvar med avräkning på sin lott (16 § andra stycket sambolagen).

Du hittar hur du ansöker om bodelningsförrättare här.

Tre månaders uppsägningstid gäller om bostaden inte utgör samboegendom

Om bostaden inte utgör samboegendom gäller minst tre månaders uppsägningstid när det är hyresvärden som säger upp hyresavtalet. Du räknas då som någon som hyr bostaden av din sambo i andra hand, eftersom det är han som står på kontraktet (1 § privatuthyrningslagen). Detta gäller även om ni inte har upprättat något formellt hyresavtal.

Uppsägningstiden gäller tre månader från det månadsskifte som ligger närmast efter uppsägningen (3 § andra stycket privatuthyrningslagen). Om din sambo t.ex. säger upp dig som hyresgäst 6 juli har du rätt att bo kvar fram till och med 31 oktober. Din sambo har alltså inte rätt att slänga ut dig och din son innan denna tid har passerat. Har ni bott i bostaden mer än tre månader i följd ska uppsägningen dessutom vara skriftlig (1 § andra stycket privatuthyrningslagen och 12 kap. 8 § hyreslagen).

Då din sambo inte låtit er bo kvar under en uppsägningstid kan du vända dig antingen till domstolen eller hyresgästföreningen. Eftersom en domstolsprocess kan vara både kostsam och mödosam rekommenderar jag att du i första hand kontaktar hyresgästföreningen här.

Sammanfattning och råd

Oavsett om bostaden utgör samboegendom eller inte så har din sambo ingen rätt att slänga ut dig och din son hur som helst.

Utgör bostaden samboegendom och du begär en bodelning ska ni gemensamt komma överens om vem som ska överta bostaden. Kommer ni inte överens kan du ansöka om en bodelningsförrättare samt att domstolen tar beslut om vem som ska bo kvar tills bodelningen är klar.

Är bostaden din sambos sedan tidigare (inte utgör samboegendom) gäller en uppsägningstid på minst tre månader. Under dessa tre månader har du och din son rätt att bo kvar. Då din sambo inte låter er bo kvar under uppsägningstiden kan du vända dig till domstolen eller ta kontakt med hyresgästföreningen.

Jag rekommenderar att du berättar för din sambo vad du har för rättigheter och möjligheter. Lyssnar han inte; gå vidare med saken.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare