FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/01/2020

Har någon annan rätt att teckna en livförsäkring i mitt namn, utan mitt tillstånd?

Har en person rätt att teckna en livförsäkring i mitt namn utan att tillfråga mej ? Jag blev rädd o ledsen o frågade honom omd var han men han nekar vad ska jag köra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du inte har gett en fullmakt som ger denna personen rätt att teckna en livförsäkring i ditt namn, så har personen inte rätt att göra detta. Jag förstår det som att det finns en person som du misstänker har tecknat försäkringen, men att han nekar till det påståendet.

Jag tycker det första du bör göra är att kontakta försäkringsbolaget i fråga och ta reda på allt du kan. Hur, när och av vem tecknades livförsäkringen? Om det inte är du som har gjort detta är det viktigt att reda ut vad det handlar om.

När du pratar med försäkringsbolaget får du förklara vad som har hänt. Om den har tecknats utan din vetskap är avtalet troligtvis inte juridiskt bindande, och försäkringsbolaget bör kunna ta tillbaka det som tecknats. Oavsett har du annars rätt att säga upp försäkringen (11 kap. 3-5 § försäkringsavtalslagen).

Utan mer information om vad som faktiskt har hänt blir det svårt för mig att ge dig konkreta råd. Efter du har pratat med försäkringsbolaget kanske det blir lättare att veta hur du ska gå vidare. Handlade det om något missförstånd eller bedrägeri, behöver polisen kontaktas? Kanske behöver du också se över om han eller någon annan har tecknat något ytterligare i ditt namn, samt kontrollera ditt konto och se till att inget fattas eller har ändrats.

Jag hoppas jag kunde vara till någon hjälp och att det löser sig för dig! Hör gärna av dig igen annars!

Med vänliga hälsningar,

Kajsa Moss BjerlingRådgivare