Har pensionär rätt till semesterersättning vid timanställning?

Ja har arbetat ett antal timmar senaste året har ja rätt till semesterlön ja är pensionär

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om semesterersättning finns stadgade i semesterlagen (SemL). Lagen är semidispositiv vilket innebär att det kan göras avsteg från lagen genom kollektivavtal (2 a § SemL).

Som timanställd har man inte automatiskt rätt till semesterledighet, men man har rätt till semesterersättning. Semesterersättningen motsvarar 12 % av din lön. Arbetsgivaren kan antingen betala ut den löpande varje månad eller som samlad summa en gång per år (16 b § och 29 § SemL).

Som pensionär som arbetar några timmar då och då har du rätt till semesterersättning till 12 % enligt semesterlagen. Kontrollera dock ditt kollektivavtal för att se vilka villkor som gäller för just dig då man kan göra avsteg från lagen genom kollektivavtal.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare