Har polisen brutit mot lagen vid husrannsakan?

Polisen tog mig utomhus med 1 gram cannabis, när jag kommer hem senare under kvällen hade dom brutit upp min dörr och förstört låset, där jag även hade 1 gram cannabis.. Nu har jag fått ett straffföreläggande där som skriver att dom tog mig utomhus med sammanlagt 2 gram cannabis.. dom har själv brutit mot lagen och gjort inbrott i min lägenhet va? Finns inget beslut från åklagare att dom fick göra husrannsakan så nu till min fråga:

Visst bör jag överklaga detta beslut i.o.m att dom gjort fel? Finns ingen information om detta i protokollet som åklagaren skickat till mig! HJÄLP!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När får en kroppsvisitation ske?
En kroppsvisitation får ske om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Anledning att anta är ett lågt ställt beviskrav, och innebär att det måste finnas en konkret omständighet som gör att det är möjligt att börja utreda ett brott. Kroppsvisitationen får då göras på en person som är skäligen misstänkt för brottet (se 28 kap. 11 § rättegångsbalk). För att man ska komma upp i den graden av misstanke ska det finnas konkreta och objektivt underbyggda omständigheter som med en viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. Att en person beter sig underligt, uppträder nervöst eller undviker kontakt med polisen kan inte i sig anses ge grund för misstanke om brott, än mindre misstanke om ett konkret brott av ett visst slag.

Finns det ingen skälig misstanke för brott, får en kroppsvisitation ske om det finns en synnerlig anledning att anta att det därigenom kommer att anträffas föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller att det annars är av betydelse för utredningen om brottet.

När får en husrannsakan ske?
Det finns två olika typer av husrannsakan, reell (då man söker efter ett föremål eller bevis) samt personell (när man letar efter en person). Av frågan antar jag att det i ditt fall var frågan om en reell husrannsakan.

En husrannsakan får göras om det finns anledning att anta att ett brott där fängelse kan följa. Husrannsakan får företas i hus, rum eller slutet förvaringsställe för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller annars för att utröna omständigheter som kan vara av betydelse för utredning om brottet (se 28 kap. 1§ rättegångsbalk). Här gäller samma omständigheter som vid kroppsvisitation, att det ska vara en person som är skäligen misstänkt för brottet.

Som huvudregel gäller att beslut om husrannsakan skall fattas av förundersökningsledaren, åklagaren eller rätten. Enskilda polismän får dock själva ta initiativ till husrannsakan om de uppfattar att det finns "fara i dröjsmål", dvs att man inte hinner vänta på beslut uppifrån.

Om poliserna har gjort fel i ditt fall är svårt att svara på, då jag inte har alla detaljer. Däremot krävs det inte alltid beslut från åklagaren för att en husrannsakan ska ske. Har polisen haft en skälig misstanke om brott och att de har ansett att det förelegat fara i dröjsmål har de en rätt att genomföra en husrannsakan.

Att överklaga beslutet, innebär att du väljer att överklaga ditt strafföreläggande och därmed brottet. Vill du anmäla åklagaren/polisen har du istället två alternativ. Antingen anmäler du till polismyndigheten om du anser att åklagaren/polisen har begått ett brott eller till Justitieombudsmannen (JO) om du anser att åklagaren/polisen har brustit i sin tjänsteutövning.

Om du vill ha mer rådgivning så kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533-300 04.

Vänligen,

Jennie AnderssonRådgivare